جامعه معلولان نیازمند حمایت و دیده شدن توانمندی‌هاست

مهدیه عبدالهی نویسنده و کارگردان نمایش کودک و نوجوان «نقاشی بزرگ ریزه» از استان سمنان گفت: در کنار درد بیماری، درد نپذیرفته شدن درد تلخ‌تری است که ‌معلولان با آن دست‌به‌گریبان هستند و این جشنواره‌ها درواقع شعار ما می‌توانیم را در بین افراد دارای معلولیت معنا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ مهدیه عبدالهی نویسنده و کارگردان نمایش کودک و نوجوان «نقاشی بزرگ ریزه» از استان سمنان گفت: در کنار درد بیماری، درد نپذیرفته شدن درد تلخ‌تری است که ‌معلولان با آن دست‌به‌گریبان هستند و این جشنواره‌ها درواقع شعار ما می‌توانیم را در بین افراد دارای معلولیت معنا می‌کند.
وی اظهار داشت: در این گردهمایی‌ها هنرمندان دارای معلولیت تلاش می‌کنند تا خود را با ابزار هنر به جامعه بشناسانند و شیرینی پذیرفته شدن در جامعه را تجربه کنند.
نویسنده و کارگردان نمایش «نقاشی بزرگ ریزه» از استان سمنان شهرستان دامغان در مورد این نمایش و هنرمندان نقش‌آفرین در این تئاتر می‌گوید: افراد بازیگر این نمایش از مرکز خیریه مهر آفرین دامغان هستند.
وی ادامه داد: این نمایش با حضور ۶ نفر به روی صحنه رفته است که از این تعداد ۴ نفر از توانخواهان و افراد دارای معلولیت و دو نفر دیگر از خانواده دارای معلولیت هستند.
وی خاطرنشان کرد: این نمایش درواقع تلاش دارد تا توانمندی‌های معلولان را به نمایش بگذارد و اینکه نباید بر اساس ظاهر شخص او را قضاوت کرد.
به گفته عبدالهی، موضوع نمایش «نقاشی بزرگ ریزه» داستان بچه معلولی است که وارد محیط جدیدی می‌شود که اطرافیان او را نمی‌پذیرند و سپس شیرینی پذیرفته شدن را به نمایش می‌گذارد، درواقع این نمایش حرف دل بچه‌های معلول است و اتفاقی که در جامعه برای این افراد رخ می‌دهد.
کارگردان نمایش صحنه‌ای کودک و نوجوان «نقاشی بزرگ ریزه» از استان سمنان گفت: این نمایش اولین تجربه‌ی کاری من و اعضای گروه است، تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا حرف بچه‌های معلول را با زبان هنر به گوش جامعه برسانیم.
وی اذعان داشت: با همه‌ی انتقادهایی که به بنده در مورد نویسندگی و موضوع این نمایش وارد آمد، اما با تلاش و کمک همه‌ی عوامل گروه توانستیم به این نقطه برسیم و در جشنواره حضورداشته باشیم و درواقع شعار «ما ‌می‌توانیم» را بار دیگر معنا کرده و به منصه ظهور برسانیم و معتقدیم «آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.»
عبدالهی افزود: این نمایش حرف دل افراد معلولی است که با مشکلات فراوان در جامعه مواجه هستند، از نادیده گرفته شدن در جامعه تا تبعیض آموزشی و ... این‌ها همه دردهای مشترک افراد دارای معلولیت است.
وی خاطرنشان کرد: اگر این نمایش‌ها در جامعه پخش و اکران عمومی شوند، با ارتقای فرهنگ عمومی مشکلات این‌ قشر به‌مرورزمان مرتفع خواهد شد.
وی اظهار داشت: مشکلات روحی پذیرفته نشدن درد مشترک افراد معلول است که باید با برگزاری کارهای گروهی و ورود این افراد به برنامه‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی زمینه‌ساز آرامش برای آنان باشیم.

کد خبر 74513

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد